maandag 12 maart 2018

Raglan met heat transfer afbeelding.


Op Facebook zag ik ze al geregeld voorbij komen: De leuke heat transfer plaatjes van Aliexpress. Maar zou de kwaliteit wel goed zijn? Na het lezen van meerdere goede recensies besloot ik het er op te wagen.
Er is een hoop keuze en voor maar €1,50 per afbeelding moest ik mij echt in houden om er niet 10 tegelijk te kopen.


Uit de Ottobre het patroon voor een raglan trui gekozen. 
Meten is weten! Zeker als je kinderen smaller zijn als het gemiddelde kind. Mijn zoon van 3,5 jaar zit normaal in maat 92/98. Nu maat 80 genomen en deze verlengd.


Een van de moeilijkste taken bij naaien vind ik matchende stoffen vinden. Bij dit transferplaatje had ik ze zomaar bij elkaar gevonden. 


De patronen spelt ik vast op de stof en daarna knip ik met behulp van de magneetjes een cm rondom het patroon.


Omdat het strijkplaatje na aanbrengen even moet rusten, begin ik daar alvast mee. Zelf vind ik het fijner om te strijken op een los patroondeel in plaats van een af werkstuk.
Met meten kun je je afbeelding het mooiste in het midden krijgen. Vergeet niet om rekening te houden met de naden en de zoom. Zonde als je straks door een deel van je afbeelding naait. (Al kan een plaatje dat door je zijnaad komt nog best leuk zijn)


Het beste is om met een hitte pers de afbeelding op je stof te persen. Maar die hebben de meeste mensen, o.a. ik, niet. Gelukkig lukt het ook prima met een strijkijzer. Voor het beschermen van de stof leg ik een vel bakpapier boven op de afbeelding.
De stand van het strijkijzer staat op katoen met stomen uit.  Elk deel van de afbeelding heeft 10 seconden hitte nodig.



Gelijk daarna het plastic vel van de stof trekken. Doe dit voorzichtig. Het kan zijn dan een gedeelte van het plaatje niet goed is overgebracht op de stof. Leg het plastic vel terug en strijk dat gedeelte nog maal.
Daarna heb ik met het bakpapier erop nog kort na gestreken.


Laat je plaatje even afkoelen. Ondertussen heb ik de overige patroondelen uitgeknipt. Ik bewaar altijd restjes stof als testlapjes. Daarmee bepaal ik de stand van de overlock en naaimachine voordat ik ga naaien.

 

Bij raglans is het handig om op het mouwdeel aan te geven wat voor en achter is. Ben je dit vergeten, dan kun je het achtergedeelte herkennen aan de hogere rand.



Ik hou van door gestikte naden. De schoudernaden heb ik naar het voor en achterpand toe gestreken en door gestikt met een tweelingnaald.


Voordat ik de armen sluit, maak ik eerst de halsboord vast en stik ik de naad hiervan door. 


De onderrand lock ik af. Met behulp van het zoommaatje maak ik een zoom van 1,5 cm. Deze strijken, doorstikken, nogmaals strijken en klaar!






Erg tevreden ben ik het eindresultaat!! 
Aan foto's zijn even snel gemaakt. Zoonlief is nog niet fit. Later 
zal ik vermelden hoe het heat transfer plaatje zich houdt na het wassen.

"say "                              "cheese"


Heb je tips voor mij dan hoor ik het graag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten