zondag 11 maart 2018

De Regem met applicatie van omkeerbare pailletten.



Zo als het bij de meeste 5 jarigen in de klas gaat, is het bij mijn dochter ook een enorme hype om "een verandershirt'  te hebben. Omkeerbare pailletten dus.
Lang leve oom Ali die gelijk veel keuze in applicaties biedt. Toen ik de applicatie binnen kreeg, kon ik hem niet lang geheim houden. Dochterlief trof hem al snel aan in mijn fournituren laatje. Gelijk kreeg ik de opdracht om het te verwerken tot een shirt.
De Regem van Sofilantjes had ik nog niet voor mijn dochter gemaakt, dus besloot die uit te proberen.
De taille heb ik iets versmalt, maar verder het patroon gelaten zoals die hoort.

Omdat ik de uil nogal aanwezig vind besloot ik geen stof met print te gebruiken. Wel vond ik het leuk om de met afstekend stiksel de zoom en naden af te werken.


Hieronder leg ik uit hoe ik de applicatie bevestigd heb,


De applicatie heb ik op het losse voorpand bevestigd. Aan te raden om deze wel eerst even te strijken van te voren, iets wat ik niet had gedaan.
Om te zorgen dat je applicatie mooi in het midden zit, meet je op vast punten de afstand tussen de applicatie en de stofrand. Steeds een beetje verschuiven tot je tevreden bent en dan vast spelden.
Persoonlijk vind ik het mooier als de applicatie meer op de borst zit dan op de buik.
Doe een dunne laag textiellijm in het midden van de applicatie. Niet te dik, anders gaat de lijm door het gaas heen en fixeer je de pailletten.
Daarna nog een dun laagje lijm in de uitstekende hoeken. Let op dat je wel onder de pailletten blijft.
Heb je per ongeluk op de stof geknoeid, dan kun je dit met nagellak remover en een watje verwijderen.

Met een ritsvoetje kun je dicht langs de pailletten stikken. Stik met een kleine steeklengte, ik adviseer op 1,6 mm. Stik rustig en en blijf je werkstuk met de rondingen mee draaien. Stik regelmatig een steek heen en weer voor extra fixatie.
Stik volledig rondom je applicatie.


Nu komt het spannendste!
 Het overige gaas wegknippen, zonder dat je in het voorpand knipt. 
Gebruik een klein schaartje en neem de tijd. Knip niet te dicht op je stiksel, anders verliest die zijn grip aan het gaas. Laat een paar mm over.


Heb je per ongeluk wel te veel gaas weggeknipt en laat de applicatie daar los. Dan kun je dat gedeelte met een dun laagje textiellijm vastzetten.


Het eindresultaat! De opdracht om een volgende te maken is al afgegeven door mijn dochter.
Een snelle aan foto, dochterlief moet nog wat opgeknappen is van de griep. 





Heb jij nog tips voor mij dan hoor ik het graag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten