zaterdag 10 maart 2018

Netjes afwerken van je kleding(beginner)




Mijn zoon is aan een nieuwe pyjama toe. Gelijk leuk om er een uitleg bij te maken over hoe ik mijn afwerkingen doe.

Zo als ik in mijn eerste blog al schreef, ben ik geen coupeuse. Eerder een beginnende naaister die al wat trucjes kent. Hopelijk kan ik zo andere beginnende naaisters helpen.
Mijn manier is niet perse de beste, maar misschien helpt het jou op weg.

Voor een pyjama heb ik een basic patroon voor een shirt en voor een joggingsbroek gebruikt.


Je naait het patroon zoals de uitleg die er bij hoort.
Gebruik voor tricot altijd een steek met stretch, anders knapt je stiksel bij dragen.


Bij boorden lukt het mij altijd beter om het boordje in je shirt te plaatsen, in plaats van er om heen. Let er wel op dat je de stof genoeg uitrekt tijdens het naaien,zodat er geen stof dubbel komt. Rek ook niet te veel, dan gaat de stof bobbelen.


Onderkant van de mouw en het shirt ga ik omzomen. Voor een nettere afwerking lock ik deze randen af. De differentieel transport zet ik op stand 1, Hierdoor blijft er meer rek in de zoom. Bij het naaien van de naden van rekbare stof doe ik de stand tussen 1,5 en 2. Afhankelijk van de rek.
Heb je geen lockmachine, kun je met een zigzag steek ook de randen afwerken.


Nu is het ruwe werk klaar en gaan we beginnen aan de afwerking.
Zorg dat je stoom strijkijzer klaar staat, want die is essentieel voor een nette afwerking.


Bij stretchstof stik je de stof door met een rekbare steek. Dit kan een zigzag, rechte reksteek of naaien met een tweelingnaald zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar de tweelingnaald. Deze moet je altijd wel even testen op een proeflapje. Per stof kan het verschillen hoe hoog je je de draadspanning moet zetten. 
Let erop dat aan de binnenkant een zigzag ontstaat.
Een groter steeklengte valt mooier bij het doorstikken. Ik stik meestal op 3,5.


Het doorstikken van een boordje hoeft niet, maar staat wel netter,
Strijk eerst de boordnaden richting de stof toe, van de boord vandaan.




Als je een labeltje wil toevoegen, kun je die nu netjes in de naad wegwerken. Je vouwt  de naad over het uiteinde van het labeltje,
Speld het labeltje goed vast, zodat hij niet meer kan verschuiven.
Ik speld op de buitenkant, omdat ik straks ook op die kant ga naaien.



Begin in een zijnaad met stikken. Hierin valt je afhechting het minste op.
Hou met behulp van de streepjes op je naaivoetje een vaste punt aan waarover je voetje over de stof laat glijden.
Ik laat het rechter streepje gaan over de naad. Zo hou ik een rechte naailijn.
Zorg dat je goed licht hebt, stik langzaam en draai je werkstuk steeds bij.


De zijnaad

  

De achterkant van de broek waar het labeltje zit. Mijn persoonlijke label is helaas op de kop gedrukt. 


Broekspijpen van kinderen kunnen erg smal zijn. Probeer de pijp open te houden met je vingers. Stik langzaam en let er goed op dat er geen stof dubbel komt.


 

Een zoommaatje vind ik een handig hulpstuk bij zomen. 
Bij rekbarestoffen is het aan te raden minimaal 1,5 cm zoom te nemen. 
Neem je de zoom te klein, dan krult hij om. 
Mijn voorkeur is 2 cm zoom.
Ik begin  te spelden bij de zijnaden, zorg dat de naad mooi strak valt.
Daarna spelt ik het midden deel. 


Ik spelt op de buitenstof, daarop ga ik straks stikken. Na het spelden stroomstrijk ik de zoom. Hierdoor wordt de zoom strak.


Mijn naaimachine heeft een centimeter naast het naaivoetje. Ik houd de rand van de zoom tegen de 2. Zo stik ik in een rechte lijn.
Begin weer in de naad. Trek tijdens het naaien niet in de stof!
Je stof kan een beetje gaat bobbelen. Dit is niet erg. Na afloop flink stoom strijken en je ziet er niets meer van.



Probeer precies in je afgewerkte stofrand te stikken. Zo blijft je stiksel beter zitten en krult je rand minder snel om. Soms moet je je steekbreedte een beetje verzetten om dit te bereiken.


Een smalle mouw kan nog wel eens lastig zijn. Probeer niet te veel te spelden, want die spelden gaan je in de weg zitten. Door te strijken blijft je zoom ook al gedeeltelijk op zijn plaats.


Begin in de naad, stik langzaam en let goed op dat je stof niet dubbel komt. Soms moet je even het voetje optillen om de stof strak te trekken. 

   

 




Tadaa! Mijn zoon kan vanavond lekker slapen in zijn nieuwe, netjes afgewerkte pyjama.
Want geef toe een slordige afwerking gaat op den duur storen;)






En heb jij nog tips voor mij dan hoor ik het graag :)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten